Tuva, Då hon kom till världen!

Imorse uppvaktade vi vår lilla gumma på sängen!! HIPP HIPP HURRA!



Den 26/8-2007 kl 00:19 då hon kom till världen

av chinette81 @ 21:49

Tuva Mathilda Chinette…Förlossningsberättelse

Det är fredag den 24/8-07 var på besök hos Mvc, misstänkte lite fostervattenläckage. Barnmorskan tyckte att jag skulle ringa Östra sjukhuset för en kontroll, ringde dit med en gång och en stund efter satt jag o Hasse i väntrummet på akuten.
Kom in efter någon timma och fick då göra en CTG, allt såg bra ut, gjorde även en gynundersökning då dem kontrasterade att jag läckte. Eftersom jag var osäker på hur länge bestämde dem att jag skulle bli igångsatt redan dagen efter. Tankarna satte igång, våran Tuva skulle komma till världen…
Kvällen gick och nervositeten kom stigande. Gick till sängs.

Kl 08.00 stod vi på förlossningsavdelningen. Fick ett rum och boade oss.
Började med ett samtal och frågor ang igångsättning. Detta skulle ta lååång tid.
Började med ett CTG i 45min som visar bra puls.
Ca kl 10.00 Lägger dem in ett gel vid livmoderstappen som skulle mjuka upp den och därefter skulle jag öppna mig.
JKl 11.40 Ytterligare ett CTG, puls bra. Tar en promenad, Hoppas att det påskyndas
13.45 Molvärk börjar
16.10 ytterligare ett CTG och ett samtal kring förlosningsförlopp..Mer smärta.
Underökning om jag har öppnat mig något,, fortfarande 2cm.
16.32 En till gel sätts in fast i dubbel dos, en evig väntan!!!
Mer smärta, vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Samtal angående lavemang, ska tydligen påskynda det hela.
18.30 Tilltagande smärta. Fick akupunktur nålar på rygg och huvud, vet inte om det hjälpte så mycket.
Även ett CTG.
20.25 Lavemang sprutas in.. fort till toa, då rummet bredvid fick en pojke.
21.00 CTG. Vill ha något för smärtan, men väntar lite.
21.20 Förflyttas från förlossningen till BB då vi ska försöka att sova. Ska få dropp morgonen efter.
22.00 Tar en dusch och får en morfinspruta.
Sätter mig på sängen, kommer vatten.
22.30 Fostervattnet går rejält, fattar ingenting. Börjar spy. Springer in på toa.
22.55 Extern CTG påbörjas. Visar att någonting inte stämmer.
Vet inte var jag ska ta vägen, har fruktansvärt ont!
23.25 Öppen 2-3cm
23.27 Flyttas från BB till förlossning pga. avvikande CTG
23.30 Kommer ner till förlossningen då 7-8 pers står där.
23.41 Massa tester utförs, sätter skalp och startar STAN. Sätter nål och tar bastest.
Lustgasen är min bästa vän. Känner mig borta. Ser att Hasse står en bit bort, vet inte vad som händer.
Ser bara en massa verktyg och folk som säger hur duktig jag är.
Hasse ser att bebben är stressad och undrar vad som händer? Pulsen går upp o ner.
00.10 Beslut om att jag ska snittas.
Nu går det undan, först i hissen fattar jag att det inte är som det ska, och börjar gråta. Undra om Tuva kommer att klara sig?
Jag sövs ner.
00.17 Läggs snittet
00.19 Tuva är ute. Vikt 3675g Längd 51cm
02.11 Får jag Tuva på bröstet, var fortfarande lite borta från narkosen. Men vilken otrolig känsla!
Körs upp till uppvaket.
05.48 Rörlig i sängen Längtar så till att träffa Hasse o Tuva och frågar om dem får komma hit eftersom jag inte skulle få åka ner till BB förrän vid 07.00.
Vid 06.00 kommer dem, Hon var helt UNDERBAR!

 


Kommentarer
Postat av: Amy-mamma till Oliwer, Elliot & gravid

Åh vad härligt med förlossningsberättelser. Hur jobbigt det än är så får man ju sin lilla bebis och då är allt borta :D

2010-08-26 @ 08:10:02
URL: http://olimy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0