Förelsäning/ Självkänsla för barn

Godkväll!

Har precis landat efter en grymt insperierande föreläsning. Jonas från "grannfejden" var en av föreläsarna som var riktigt duktig, Även Anna var mycket duktig!!

Denna föreläsning gav mig enlka medel och ett annat synsätt på hur man bemöter barn på ett "lätt" sätt.
Genom att möta känslan hos personen tex:

Om ett barn är ledsen, arg, sur mm ska man bemöta känslan geom att säga:
jag ser att du är ledsen, vill du berätta varför, eller när jag var lite så kände jag såhär eller när jag är ledsen så känner jag mig såhär.... att man sätter sig in i situationen.  Istället för att säga, Det går över, ingen fara!!
Man får anpassa sin kommunikation genom att bekräfta känslan!

Det är även viktigt att som föräldrar att ha samma budskap och regler till barnen.

Säga att man  är STOLT över barnet, även fall det inte har gjort sitt bästa.


Jag vill att mina Barn ska få en bra grund och trygghet! Att man ska bygga upp en tillit.
Dom ska känna att de kan prata med oss om ALLT om dom nu skulle vilja göra det:P

Låta barnen vara med och bestämma!! Vara delaktiga!

1. Anpassa barnet till den verklighet som kommer.
2.Lära barn orsak/verkan (vill jag ha detta, så får jag göra detta)
3.Barn gör somni gör, inte som ni säger
4.Lära sig att möta barnet i känslan

Var mycket man fick lära sig!! Så nu är det bara till att föröka använda/tänka så!




Kommentarer
Postat av: hannah birgersson

Vad härligt det låter med en massa ny inspiration och att bli påmind om hur man blir bättre som mamma och människa. Hur man ska hjälpa sitt barn till att våga visa känslor hur "fina eller fula" dom än är.

Det är så klart oerhört viktigt att möta sina barns tankar, funderingar och känslor på rätt sätt. Ibland faller man igenom och glömmer bort det där, då är det skönt med påminnelser...

2011-11-29 @ 22:41:33
URL: http://www.hannahbirgersson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0