En lång dag med bakning!

Godkväll!!

Ännu en lång dag idag, ställde kl på 04.30 för att gå upp och läsa, Läste till 06.00 då Melwin vaknade, han är väl lika morgonigg som mig tyvärr!!

Efter frukost åkte jag  och handlade mat, har en man som är hemma och är sjuk.
Blev även en tur till öppna förskolan idag till lunch, för att sedan åka hem. Melwin somnade och jag passade även på att vila lite..och JA min energi tar slut ibland också!!

Efter lite vila gjorde jag och Tuva degen till vaniljbullarna som låg och jäste medans jag var och tränade.
Så när jag kom hem satte vi igång och bakade.

Deg på jäsning

Fyllningen

Två hjälpredor..

På jäsning igen.

Färdiga..
Hittade ett recept på nätet, fick gisa mig fram på vissa saker.. Goda blev dom i alla fall!!
Så gick det med min träning.

Till ca 20 bullar:
2 dl kaffegrädde eller mjölk
25 g jäst
75 g smör
3 msk socker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl
Fyllning:
ca 3 dl marsánkräm
Gör så här:
Ljumma vätskan till 37 grader. Lös upp jästen i lite av den. Rör matfettet och sockret smidigt i degbunken. Tillsätt ägget, jästen och resten av degspadet. Arbeta in mjöl till en smidig deg. Låt jäsa under duk till nästan dubbel storlek.
Gör marsánkrämen och låt den vila i kylskåpet. Kavla ut degen till en stor fyrkantig kaka. Ta med mått ut runda kakor, ca 9cm i diameter. Lägg på en klick fyllning och nyp ihop bullarna till små knyten. Lägg dem med skarven nedåt på smorda plåtar eller bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa väl.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Pensla de nygräddade bullarna med smält smör och vänd dem genast i strösocker.

Nu blir det soffan resten av kvällen!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0