Lördagens sysslor!

Godkväll!!
 
Har fått rensat och städat en hel del idag, precis som att man börjar boa och fixa automatiskt innan bebisen ska komma..
Barnen har varit ute och lekt i snön. Är riktigt kyligt ute!
Tuva fick bestämma vad vi skulle ha till middag så det blev minipizzor, jag har även provat på att baka vörtbröd men inte hunnit provsmaka det än..Återstår att se om det smakar bra:)
På jäsning!
 
Färdig bakat!!
 

Ingredienser

Vörtbröd

50 g jäst
50 g smör
2 st julmust en flaska á 33cl
90 g vört påse
1 dl russin
1 msk salt
10 dl rågsikt
9 dl vetemjöl special

PENSLING

1 dl kaffe
1 dl strösocke

Tillagning

1. Smula jästen i en skål. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt julmusten och värm till fi ngervarmt, 37°. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
2. Tillsätt resten av degvätskan, vört, russin, salt, rågsikt och nästan allt vetemjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig.
3. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Dela degen i bitar och forma dem till runda,släta bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem väl.
5. Låt jäsa övertäckta ca 30 min.
6. Sätt ugnen på 200°. Koka kaffe och socker i en kastrull till en simmig lag. Låt kallna. Pensla bröden med kaffeblandningen.
7. Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 min. Låt bröden kallna på galler.

Ett recept från:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0