Födelsedagsfirande!

Godmorgon!!

Morgonen böjade med en stor kopp kaffe och nu så har jag gjort en Smoothie till frukost.

Kvarg, hallon, lite mjölk och sockerfri juice..Mixa!!

Idag blir det lite släktkalas här hemma så alla nära och kära kommer hit.
Så jag stod och bakade lite igår kväll..
Blev kladdkaka och blåbärsmuffins till kalaset.

Sen bakade jag även dessa små bullar:

50g smör
2,5dl mjölk
25g jäst
1,25dl kesella
2krm salt
2tsk kardemumma
0,75dl fruktsocker
8dl siktat dinkelmjöl
Smula ner jästen i en bunke Smält smör och värm mjölken fingervarm. Rör ut jästen med lite av vätskan och tillsätt resten av ingredienserna. Knåda degen. Låt degen jäsa 30min och baka sen ut 12 små runda bullar, låt dem sen jäsa i 20min. Grädda i 250grader i 7min.
När bullarna kallnat skär bort toppen och ta ur lite "bröd" vispa grädde och blanda lite av grädden med skalad, riven mandel och grädde. NJUT.

Som är tänkt att ha som Semlebullar men vi åt dom som vanliga smörgåsar.

Annars en lugn hemma dag igår..Köpte lite "plockmat" och tittade på Mello.
Tyckte det var bra låtar denna gången..

Nu ska det fixas innan gästerna kommer och barnen ska till Gympan.

Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0